clubmedsinaibay.reismee.nl

Het clubdorp Sinai Bay

Nu mijn reis voorbij is, zal ik, in een aantal berichten, verschillende aspecten van het Club Med dorp Sinai Bay in Egypte bespreken. Deze berichten zijn gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen tijdens mijn verblijf in Taba, Egypte.
In dit eerste thematische bericht zal ik het hebben over de ligging en de bereikbaarheid en het resort in het algemeen.

Een vlucht van Brussels Airlines bracht ons inminder dan 5 uurvan de luchthaven van Zaventem naar Taba, Egypte. De luchthaven van Taba is een kleine luchthaven die vrij afgelegen ligt.Dit heeft zijn voordeel dat je geen last hebt van files bij het bereiken of verlaten van de luchthaven zoals wel vaker gebeurt bij luchthavens die in of nabij grote steden liggen.In de omgeving zie je alleen woestijn en rotsachtige bergen.

De busrit duurde ongeveer 40 minuten en de ganse tijd reden we door rotsachtig gebied. Het Club Med dorp ligt in een privé-baai aan de Rode Zee, omgeven door rotsachtige bergen, en is per bus of wagen slechts bereikbaar langs 1 ingang.De verbinding van Taba naar het clubdorp Sinai Bay verloopt heel vlot.

In het clubdorp is in principe alles inclusief, tenzij je gebruik wil maken van de faciliteiten in de Spa of als je wil duiken ofwaterskiën, of als je souvenirs of kledij wil kopen in het winkeltje. Je betaalt met behulp van een persoonlijke witte kaart of 'carte bancaire' die je aan de receptie kan verkrijgen, na controle van je kredietkaart. Tijdens je verblijf is dit dus de enige betaalwijze. Je geld en 'echte' bankkaarten kan je dus gerust opbergen in de safe op je kamer. Toegang tot je kamer krijg je met behulp van een magnetische kaart.

De receptie straalt klasse en luxe uit en je kan er 24u/24u terecht voor je witte kaart, internetkabels, ... en er staat ook een geldautomaat. Ook vanuit je kamer kan je telefonisch bij de receptie terecht om extra watertjes voor op de kamer, vervoer met een golfkarretje te regelen, ....

Het dorp is opgebouwd uit verschillende wijken waarbij elke wijk bestaat uit een serie van witte, beige en rode gebouwen met 1 verdieping. Ingebed tussen de andere wijken ligt het 5 drietanden gedeelte. Dit is een geheel van witte villa's met 2 verdiepingen; dit deel is niet toegankelijk voor gasten uit het 4 drietanden deel. Wie dus iets meer privacy en nog meer luxe wil, kan hier terecht. De 5 drietanden wijk heeft zijn eigen zwembad en je ontbijt, lunch of diner kan in de villa worden opgediend. Helaas konden we dit gedeelte niet aan den lijve ondervinden.

Doorheen en tussen de wijken kronkelen smalle straatjes. De wijken zijn rijkelijk voorzien van groen: struiken, bomen en allerlei grassoorten contrasteren mooi tegen de kleurrijke gevels.

Het clubdorp is goed verzorgd en heel proper. Voor het onderhoudspersoneel (zowel voor tuinen als kamers) wordt enkel beroep gedaan op de plaatselijke bevolking. Wat mij wel opviel is dat ook de kamermeisjes eigenlijk kamermannen zijn. Al het plaatselijk personeel is, net zoals de GO's, heel vriendelijk. Om de soms grotere afstanden te overbruggen, kan je op vraag met een golfkarretje van je kamer naar bv. het spagedeelte gebracht worden. Bij een temperatuur tussen 40 en 45 °C heb ik dan ook een aantal keren beroep gedaan op een golfkarretje.

Verspreid in het clubdorp zijn in kleine bijgebouwen strijkkamers ingericht. In deze kamers kan je niet alleen, zoals de naam het doet vermoeden, je kleren komen strijken maar je kan er ook je kleren wassen en drogen. Er staan in elke strijkkamer 2 strijkplanken en -ijzers, 2 wasmachines en 2 droogautomaten.

Je ziet het, je hoeft hier niet met verkreukte of vuile kleren aan te lopen. Je zou dus licht kunnen reizen maar via een samenwerking tussen Club Med en Brussels Airlines mag je ingecheckte bagage 23 kg wegen. Ik had dan ook veel te veel kleren mee en wassen was dus echt niet nodig. Mijn kleedjes daarentegen konden na hun reis in mijn valies wel een strijkbeurt gebruiken. Als je echt niet wil wassen of strijken op reis, kan je ook je was laten wassen of stomen. Je legt hiervoor je wasgoed in een voorziene zak op je bed en 's anderendaags wordt je wasgoed terug op je kamer bezorgd.

Voor wie toch niet genoeg heeft met die 23 kg en die niet wil wassen of strijken, kan in het winkeltje T-shirts, kleedjes, rokken, zwemgerief, slippers, ... voor dames, heren en kinderen kopen. Je kan er ook souvenirtjes, zonnemelkproducten, ... kopen.

Verspreid in het clubdorp staan waterverdelers/waterkoelers en plastic bekers waar je jezelf kan bedienen na een wandeling of sportactiviteit. Zo staan er waterverdelers aan het strand maar ook aan het golftrainingscentrum, boogschietveld, tennisvelden, ... Wie echter dorst heeft en iets anders wil drinken kan ook terecht aan de strandbar, de bar aan het zwembad of de 'grote' bar. Of je kan je aan het zwembad en het strand gewoon laten bedienen, ze komen er regelmatig rond met plateau's met cocktails (alcoholisch of niet-alcoholisch) en frisdranken.

In het clubdorp zijn ook 2 restaurants en 4 bars aanwezig, een discotheek, een spa ... gevestigd. Meer hierover in volgende thematische berichten.